Sover du bra mår du bättre

“Ett gott skratt förlänger livet, brukar man säga och det är verkligen så att skratt och humor gör gott i både kropp och själ. Skratt kan minska stress, lindra spänningar och smärta, stärka immunförsvaret och öka kreativiteten.”

Precis som de hälsosamma effekterna av ett riktigt gott skratt finns det mängder av positiva effekter som kommer till oss när vi sover bra om nätterna. Finns det något härligare än att efter en lång arbetsdag, en vända på gymmet och en middag hemma hos svärföräldrarna få byta om till sin sköna, mjuka pyjamas och krypa ner i en sval säng med ett tjockt, fluffigt duntäcke, lägga huvudet på kudden och sakta känna hur ögonlocken sluts och man börjar fara mot drömmarnas land…? Troligen inte.

Alla människor tycker väl om att få gå och lägga sig, ja, det är för många den bästa stunden på hela dagen! Det rekommenderas att man försöker få åtminstone åtta timmars sömn varje natt, gärna mer. Barn och ungdomar behöver dessutom sova mer än vuxna, och sedan beror det förstås på lite grann vilket yrke man har eller vad man ägnar sig åt om dagarna. Men vi kommer inte ifrån att alla människor måste sova ordentligt om natten för att fungera bra på dagen! Sömn gör att kroppen och hjärnan får vila, återhämta sig och bearbeta intryck – bland annat genom drömmar.

Mindre känslig för förändringar och stress

En person som sover ordentligt om natten klarar lättare av påfrestningar och stress under dagen, men vetskapen om just detta kan göra att det blir ännu svårare att somna för en del. I så fall finns saker man kan göra. En av dessa är att försöka varva ner en till två timmar innan man går och lägger sig. Att man tar sig en stund då man inte ägnar sig åt något annat än att koppla av, kanske dricka ett glas varm mjölk och läsa en god bok. Annat som är bra är att man går och lägger sig ungefär samma tid varje kväll, för att hjälpa ”kroppsklockan” som mår bäst av dagliga rutiner. Ytterligare något som kan göra att man sover bättre om natten är att investera i fina, bra sängkläder, täcken, kuddar och liknande – läs mer här och sov gott!