Så kan du träna gravid

Att träna eller inte när du är gravid? Många vet nog inte exakt hur de ska förhålla sig till det där – om de ska träna eller ta det lugnt när bebisen sakta växer i magen. Men det bästa är att fortsätta röra på sig för att förbereda kroppen på graviditeten och minska risken för smärta.

Det är en väldigt liten risk att något går fel när du tränar gravid – med vanliga motionsövningar. Tidigare har vi skrivit om knipövningar, vilket är bra för inkontinensen – men detta inlägg handlar desto mer om den fysiska träningen för hela kroppen. Träningen är en vana du gärna får fortsätta med sedan när barnet har kommit, även om det är svårt att hinna med i vardagen.

 

När du blir gravid förändras din kropp på väldigt kort tid. Magen blir större och du får mer tyngd att bära på. Om du aldrig har tränat förut kan det vara bra att börja lugnt och öka på efter hand. Träning är ett bra sätt att förbereda kroppen på de påfrestningar en graviditet kan innebära – 1177

 

Håll igång muskler och kondition – men lyssna på kroppen

I en artikel i Aftonbladet går det att läsa om hur det är bra att hålla igång träningen när du är gravid, även om du inte brukar hänga på gymmet och köra styreträning med vikter så är det alltså bra att röra på sig, och det helst varje dag. En PT som intervjuas i tidningen rekommenderar att hålla igång helst 30 minuter varje dag, inte med högintensiv träning på step-up-bräda eller med boxningshandkarna, men med promenader och enklare yogapass, kanske en lätt joggingtur. Det viktiga är att bli varm och lite svettig, men att inte ta ut sig alldeles för hårt och mycket.

 

Ett tips som hon ger är att även köra styrketräning, tre gånger i veckan, 15-30 minuter per gång. Det håller kroppen stark och frisk och dig piggare och gladare – under din graviditet.

 

Se till att träna på din hållning, den kommer du nämligen behöva, inte minst när magen blir tyngre och tyngre. Ett till råd är att använda stödstrumpor, redan från det att du går upp från sängen på morgonen – då undviker du att vätska samlas i benen och gör ont samt att du förhoppningsvis slipper åderbråck.

 

 

 

Scroll to top