Problem med snarkningar

Att ha problem med snarkningar stör inte bara din omgivning. Det kan även störa din egen sömn. Det finns flera orsaker till varför du snarkar. Det kan till exempel handla om ärftlighet, ålder, sjukdom eller övervikt. Att snarka är i sig ingenting som är farligt, men det kan vara jobbigt att inte få den sömn du behöver.

snark sovaFinns det då något som du kan göra för att minska på snarkandet? Svaret på den frågan är absolut! Det finns ett flertal tillvägagångssätt som du kan använda dig av för att snarka mindre varje natt. Om du tror att dina snarkningar beror på övervikt kan du prova att motionera mer och komma ner till en normalvikt och tänk på att inte sova på rygg. När du sover på rygg är risken för snarkningar mycket större. Orsaken till detta är för att tungan i munnen faller bakåt och detta skapar i sin tur vibrationer i svalget.

En ny säng kan vara lösningen

Den bästa sovpositionen är att sova på mage. Många finner det svårt att sova i just den här positionen. Att byta säng kan därför vara en lösning på problemet. På https://sangvaruhuset.se/sv/artiklar/sgar/populara-sangmarken/jensen/index.html hittar du mängder med olika sängar och madrasser som gör att du kan få en bekvämare sovställning, vilket i sin tur minskar på dina snarkningar. När du sover ordentligt och inte blir störd kommer kroppen och hjärnan att bli mer utvilad. Detta gör att du mår bättre, känner dig piggare och kan koncentrera dig på en högre nivå.

Andra tips och åtgärder

Det är inte alla som har möjlighet att byta säng och det är inte heller alla som lider av övervikt. Här nedan följer därför ett flertal andra sätt som du kan använda dig av för att snarka mindre.

Är du rökare? Rökning irriterar halsen och kan leda till att du snarkar. Minska eller sluta röka helt. Även intag av alkohol kan vara en bidragande faktor till dina nattliga ljud och detsamma gäller för dina sömnvanor. Om du sover dåligt i vanliga fall är risken stor att du faller i väldigt djup sömn när kroppen väl får chansen. Ju djupare du sover, desto mer snarkar du. Försök att få till en varm dusch innan läggdags så att näsgångarna kan vidga sig och även rensas. Rena och vidgade näsgångar gör så att du kan andas bättre.

Scroll to top