Mat är bränslet i träning

Mat är livsviktigt, trots all ångest den verkar ge så är den livsviktig och alla måste äta. Mat har på senare tid handlat om enbart vikt och viktnedgång vilket tar bort det egentliga fokus ifrån vad mat egentligen är, mat är bränsle. Bränsle och energi som får oss att orka kliva upp och röra på oss. En allsidig kost är egentligen det bästa för oss, inte den som är låg på kolhydrater eller fett, utan den som ger oss den energin som vi sedan förbrukar. Matten är ganska enkel, förbränner vi mer så bör vi äta mer, förbränner vi inget så ska vi också äta mindre.
Atleter som satsar stenhårt på sin träning kräver mycket energi och laddar ofta upp med protein, fett och kolhydrater under tiden som de tränar inför loppet. När det sedan är dags för själva loppet så är det inte helt ovanligt att de laddar med mycket kolhydrater. Inför Vasaloppet har flera av idrottarna laddat länge.

I år ska jag vara hyfsat återhållsam vid vätskekontrollerna, säger han. I övrigt har jag ändrat min kost sedan länge och försöker att inte äta så mycket kolhydrater, och det strider ju egentligen mot rekommendationerna inför loppet. Men det är något jag mår bra av till vardags. Före loppet blir det däremot en kolhydratrikare kost även för mig.

Så säger stjärnkocken och Vasaloppsåkaren Melker Andersson.

Bra och god mat

Att mat är bra för oss det vet vi redan, och det finns självfallet mat som är bättre än andra, även fast man kan äta allt fast med måtta. Att laga fräsch och nyttig mat behöver inte vara svårt och det kan vara enkelt att finna inspiration till matlagningen med alla bra matsidor på nätet.