Hitta drivkraften till att sluta röka

Nyår närmar sig, och därmed också den tid då många avger nyårslöften. Ett vanligt nyårslöfte är att sluta röka. Här delar vi med oss av några tips för att ge dig motivation till att lyckas.

Röker du? Vill du sluta? Funderar du på att anta det som ditt nyårslöfte att sluta med detta? Bra! Rökning är en av de sämsta grejerna som finns för hälsan, och även om du inte lyckas bli helt fri från nikotin så finns det stora hälsovinster bara med att lägga cigaretterna på hyllan.

Hur går man då till väga för att sluta röka? För det första: du behöver inte sluta från den ena dagen till den andra. Att lägga av med någonting ”cold turkey” fungerar endast för några få. Det är betydligt lättare att lyckas om du trappar ned gradvis. Om du har tänkt ha som nyårslöfte att sluta röka ska du inte stå där på nyårsafton, med din cigarett eller cigarr, och säga ”Det här är den sista jag röker”. Ha istället som nyårslöfte att du ska vara rökfri till nästa nyårsafton.

E-cigaretter och andra hjälpmedelE-cigarett mot vit bakgrund

Idag finns det många olika typer av hjälpmedel som kan göra det lättare att sluta röka, från nikotintuggummin som finns att köpa på apoteket till e-cigaretter  som man kan köpa hos PremiumVape. Fördelen med just e-cigaretter är att du inte hamnar utanför de sociala sammanhang som många rökare har. Du kan fortfarande stå i rökrutan med dina kollegor, och du kan fortfarande ”röka”. Kanske kan du lyckas övertyga någon annan i sällskapet om att också prova att ”vejpa” istället för att röka.

Andra hjälpmedel som kan användas för att sluta röka är nikotinplåster, nikotintuggummi och snus. Fördelen, och nackdelen, med nikotinplåster är att de tillför nikotin under dagen. Man går alltså miste om en rökpaus, eftersom nikotinet tillförs regelbundet. Detta gör å andra sidan att nikotinplåster är ett bra alternativ för den som ”inte har tid” att sluta röka.

Snus är inte uppfunnet för att vara ett hjälpmedel för rökavvänjning, men många använder det på det sättet. Det är många som har lyckats sluta röka helt och hållet med hjälp av snus, men istället har de blivit snusare. Det är förvisso bättre, men det finns hälsorisker också med snus, vilket det här svaret från 1177.se visar.

Hälsofördelar med att sluta röka

Det som motiverar de flesta att sluta röka är just den egna hälsan. Vill man höja sannolikheten för att få träffa sina barnbarn bör man fimpa för gott. Men att sluta röka ger även andra, mer omedelbara fördelar. Redan efter två veckor känner många som slutat röka att blodcirkulationen och lungkapaciteten har blivit bättre, skriver Aftonbladet. Hälsovinsterna fortsätter sedan att komma, under upp till tio år. Efter tio år har risken att utveckla lungcancer halverats för den som slutar röka.

Sydsvenskan berättar om tre kvinnor som hade som nyårslöfte att sluta röka, och som bloggade om processen att bli rökfria. Hur det gick för dem, och vilka råd de har att ge till den som vill sluta röka, finns att läsa här.