Gravidhälsan

När en är gravid så är kroppen i full sjå med att ta hand om ett växande litet barn i magen, då kan det vara extra viktigt att verkligen måna om sig själv, sina ömmande axlar och rygg samt verkligen passa på att unna sig massage och bra, nyttig mat.

Karabarn.se(2)I artikel i DN kan vi läsa att det är protein som avgör om en blir gravid eller inte, ett enskilt protein på äggets yta. Befruktningen sker ju i samma ögonblick som när ägget och spermien växer samman. Det protein som då finns på ägget har nu döpts till Juno, och det protein som sitter på spermien och som är dess ”manliga” motsvarighet heter Izumo. I och med denna upptäckt kanske det går att påverka svårigheter att bli gravid med andra sätt än med provrörsbefruktning, samt tillverka helt andra preventivmedel.

Hur det hela går till är en sak, när en väl är gravid, som till exempel Kronprinsessan Victoria, kan det som nämnt vara bra att ta hand om sig själv. Kanske kan en hitta gravidmassage i Stockholm och njuta av det, men även äta rätt kost för både en själv och barnets bästa. Sedan kan en tänka sig att en väldigt privilegierad person så som en kunglighet har tillgång till både hälsosam kost och massage på ett helt annat sätt än gemene man, men det betyder inte att en ändå kan hitta detta och njuta av det, minst lika mycket om inte lite mer till och med.

Mat för en längre graviditet

I en artikel i GP kan vi läsa om maten som ger en säkrare och tryggare graviditet. Frukt, grönt och fullkorn minskar risken för att föda förtidigt enligt forskning från Sahlgrenska akademin. Det visar sig då att en som blivande förälder faktiskt kan minska risken egenhändigt, genom att tänka lite extra på vad för man en väljer att äta.

Just intresset för förtidsbörd och kost bottnar i att dåliga matvanor med snabb, flottig mat har ökat lavinartat de senaste 40 åren men att det trots detta börjar skymma en förändring i tankesätt kring just matvanor och hälsa, inte minst bland befolkningen i stort. Här är lite av det som är bra att äta: högt intag av kokta och råa grönsaker, frukt, bär, fullkornsprodukter, yoghurt, torkad frukt, nötter och vatten som dryck till maten framför något annat sött exempelvis.