Finn kraft ur mat och träning

Kontakt
Det finns saker i livet som man behöver göra för att må riktigt bra. För det första behöver man få i sig bra mat, träna, umgås och vara social, hitta på roliga saker och lära sig nya saker. Listan kan egentligen göras längre, då livet kan ta vilken vändning som helst. Som ungdom idag gäller det att ta del av den erfarenhet som de äldre generationerna har angående just detta. För allting går i arv, det är något som är helt säkert.

Läs hela inlägget här!

För att behålla god hälsa på jobbet behöver man vara medveten om vad som ökar ditt välmående på jobbet och vad som inte gör det. Starta med att se över din arbetssituation, lista hur det ser ut för dig. Stämmer något/några av de listade påståendena in på dig och hur du känner dig så kan det handla om för mycket stress på jobbet.

Läs hela inlägget här!

Valet kring det hälsosamma livet

Man skulle kunna säga att dieter är något som kommer och går, medan hälsosamma livsvanor är något som består. Det handlar nämligen mer om att leva bra på sikt och få kroppen att må bra än att under en vecka eller två chocka kroppen med olika former av dieter som alla är ganska strikta och ovana för kroppen. Men naturligtvis finns det fördelar och anledningar till att använda sig av olika bantningsknep och dieter också. Speciellt i de situationer då man mentalt behöver bli av med en del övervikt snabbt för att motivera sig att kunna leva mer långsiktigt senare. Hälsosamma livsvanor kan innehålla spår av de olika dieterna. Det gäller att välja efter förnuft och vad som passar en själv bäst för att nå ett resultat. Det man äter idag påverkar inte bara hur man mår i nuläget eller några dagar framåt utan även på längre sikt än så. Därför är varje ny dag en bra dag för att upprätthålla bra vanor.


Tänk på att äta som det passar ditt liv

Att äta en bra och stadig frukost är en dålig myt som din mamma försökt lura på dig när du var mindre. Sanningen är att du inte alls behöver äta frukost för att må bra eller leva hälsosamt. Detsamma gäller mellanmål. För vissa fungerar det med många konstanta små mellanmål för att hålla blodsockret upp, men det är inte alls nödvändigt. Exempelvis finns det många kostupplägg baserade på periodisk fasta där varken frukost eller mellanmål ingår, som ändå både vetenskapligt och empiriskt visat sig vara både effektiva och hälsosamma.

Vatten är drycken framför andra

På vardagarna, men naturligtvis annars också, är vatten den måltidsdryck som bör väljas. Dels är vatten en av de bästa dryckerna för att fånga upp det nyttiga i det man äter och dels innehåller inte vatten massa onödiga kalorier till skillnad från många andra drycker.

Vardagsmotionen spelar roll

Vid sidan av allt det som vi äter, och därmed stoppar i vår mänskliga motor, är motionen och att vi rör på oss minst lika viktigt. Inte bara kan man unna sig mer av det goda i livet om man tränar regelbundet och tänker på goda matvanor, att röra på sig påverkar också humöret och orken. Med enklare former av vardagsmotion får man den kraft som behövs för att orka med det lilla extra oavsett om det gäller hemma eller på jobbet.

 


Scroll to top